onsdag 31. august 2011

Ferskt Bondebrød!



God Morgen..




Et stort og velsmakende Brød med store porer og sprø skorpe. Kan det bli bedre ?


400 g siktet spelt
190 g sammalt spelt
20g fint havsalt 
1 ts tørrgjær
4,5 dl kalt vann
1 ss mørk sirup

Dette er så enkelt å lage.. I stedet for å elte deigen for å bringe ut glutenet i melet, oppnår du samme effekt gjennom å bruke svært mye veske og la deigen heve over lang tid. Tiden og vannet gjør all jobben for deg. Den lange heve tiden gjør dessuten til at smaken får god tid til å utvikle seg. Resultatet : De lekreste og mest vellsmakende brød man kan tenke seg ;O) Jeg setter på ovnen på 250 grader. Gjør deigen klar med fire løft med en liten spatell inn mot midten, etter at deigen har stått på benken i 15-25 timers heving. Snur deigen og legger den i en illfast bolle med lokk. Stekes i ovnen i 30 min, tar av lokket og steker vider i 15 min i 220 grader. Når dette er gjort, setter jeg en ny deg, slik at jeg igjen kan gjøre dette neste morgen. Gjett om jeg har fornøyde barn ;O)) En meget god matpakke med godt pålegg på, og nasse paprika!!

God apetitt
MineBlom








3 kommentarer:

  1. Det brødet var supergodt!! Nå har jeg skrevet ned oppskriften, så da kan jeg lage det jeg også, Takk:)

    SvarSlett
  2. Ser nydelig ut- tror jeg må investere i en litt dyr jerngryte slik at jeg også kan lage dette- blir jo dyrt brød- men hvis jeg lager det ofte må det jo lønne seg tilslutt- hva tror du;)
    Klem fra Ralfi

    SvarSlett
  3. Ja du starter jo morgenen kl.0600 med brød steking. Jeg tenker på hvor heldig dine barn er om morgenen!
    Gid om jeg kunne!

    SvarSlett

Takk for hilsen !
Det er så hyggelig at du legger igjen noen ord ;O)